De regelgeving omtrent wegenbelastingvrije auto’s, en dan met name oldtimers, wordt in Nederland steeds strenger. De redenen hiervoor zijn duidelijk: het fiscaal voordelig maken van het rijden van een oude, vervuilende auto is niet bevorderlijk voor het milieu. Daarbij loopt de overheid een grote bak aan inkomsten mis, sinds steeds meer mensen er voor kozen een oude, wegenbelastingvrije auto te gaan rijden. Hoe verhoudt Nederland zich met haar buurlanden als het aankomt op het rijden van wegenbelastingvrije auto’s? Is Nederland streng, of rechtvaardig?

Nederland markt voor vervuilende, wegenbelastingvrije auto’s

Doordat Nederland voorheen een soepele regeling had rond oude, wegenbelastingvrije auto’s werden steeds meer mensen verleid tot het rijden van een oldtimer. Het feit dat omliggende landen steeds strengere regelingen toe zijn gaan passen, zorgde ervoor dat Nederland een markt werd voor zeer vervuilende, oude wegenbelastingvrije auto’s. Vooral uit Duitsland werd het importeren van een oldtimer steeds voordeliger door de aangepaste regelgeving daar.

Vergelijking regelgeving buurlanden

Zoals eerder genoemd steeg de import van wegenbelastingvrije auto’s uit Duitsland naar Nederland enorm door de aangepaste regelgeving daar en de soepele regeling in Nederland. Sinds 2008 worden in steeds meer steden in Duitsland vervuilende auto’s geweerd uit de binnenstad en gebieden daar omheen. Auto’s daar worden voorzien van verschillende stickers, die aangeven in hoeverre een auto een stad mag betreden. Komt een oude, vervuilende auto te ver de stad in, dan loopt de eigenaar kans op een boete. Voor inwoners van Duitsland wordt het dus steeds lastiger gemaakt om met oldtimers een stad in te komen. Dit zorgde voor een grote toestroom van deze auto’s naar Nederland. Hier konden auto’s van 25 jaar of ouder tot voor kort wegenbelastingvrij rondrijden zonder restricties.

 

 
 

Theme by HermesThemes

Copyright © 2019 Wegenbelastingvrije auto. All Rights Reserved